Тема: Узагальнення та систематизація знань про звертання, вставні слова, словосполучення, речення

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова, словосполучення, речення, удосконалювати вміння знаходити їх у реченні, аналізувати мовний матеріал, розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність, вміння конструювати речення, виховувати пошан не ставлення до символів України, культуру спілкування. Обладнання: ілюстрації символів України, схеми.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

1. Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми узагальнимо і систематизуємо знання про звертання, вставні слова, словосполучення, речення, будемо удосконалювати вміння вживати їх у реченнях, конструювати речення. Крім того, ми поглибимо ваші знання про символи України. Адже вашим домашнім завданням було скласти діалоги про символи України, їх ми перевірятимемо протягом уроку. А для узагальнення знань про звертання, вставні слова, словосполучення, речення, група теоретиків підготувала лінгвістичні повідомлення. А ви, діти, повинні їх уважно прослухати і сказати, що випущено доповідачами в теоретичній частині. У цей час двоє учнів працюють коло дошки. Їм треба виконати повний синтаксичний розбір поданих речень.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Робота біля дошки: виконати повний синтаксичний розбір речень. 1) Соломіє, сідай швидше до мене в човен! 2) На сміх його, однак, ніхто не обізвався. - З якого твору подані речення? 2. Лінгвістичні повідомлення за схемами. - Що можна додати? Малюнок (хліб). 3. Слово вчителя. На дошці з’явився перший малюнок і я пропоную прослухати перший діалог. Діалог. Отже, ми повторили теоретичні відомості про звертання, словосполучення, речення, прослухали діалог про один із символів України. ІV. Вправи на закріплення. 1. Слово вчителя. Для розвитку творчих здібностей я пропоную вам виконати кілька вправ. 2. Вправа. Складіть речення із поданими словами, щоб вони були: 1) звертанням, 2) підметом, 3) присудком. Ів.: вітер; ІІв.: дідусь; ІІІв.: гори.

3. Слово вчителя. Отже, ми з вами конструювали речення, щоб навчитися відрізняти звертання від головних та другорядних членів речення. А тепер я пропоную прослухати діалог. Малюнок (рушник). Діалог. 4. Робота в групах: « Хто швидше?» Попрацюємо в групах. Наступна вправа – вправа з ключем. Щоб дізнатися, про який символ йтиметься далі, визначте, чим ускладнені речення: 1)однорідними членами. 2)звертаннями. 3)вставними словами.

1.На вулицю, чи в степ, чи навіть на річку її не докличешся. 2.Мамо, а родзинки теж скромні? 3.Та от нема сьогодні Корчуна, оце біда! 4.Гей, Івашку, поспішай гривуна купувати… 5.Ну, брат, тепер наддай ходи! 6.Мабуть, вони не слухалися своїх мам.7.Ну, Ланка, розуміється, зараз же вся наїжачується.8.Аж ось, нарешті, крізь юрбу продирається поліцай. 9.От. так наморився, братця! Ну так і робота була.10.А в кухні дим, чад, гармидер, задуха. 11.Та, кажеш, що ти й їсти вариш? 12.Мама аж палає й пашить усім лицем, чолом, руками. 13.Правда, Любка не могла зовсім притихнути. 14.А там, думаєш, з медом?

Речення 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Відповідь Букви 32 – и; 23 – с; 12 – п; 31 – к; 33 – а; 21 – н. Малюнок ( писанка). Діалог. 5. Слово вчителя. Отже, ми повторили, чим можуть бути ускладнені речення. А тепер згадаймо уроки літератури. Що називається акровіршем? 6. Вправа. Прочитайте вірш. Назвіть вставні слова, речення. Визначте групи. Запишіть. Рідний край У всіх людей одна, мабуть, святиня. Куди не глянь, де не спитай. Рідніше, безумовно, їм своя пустиня, Аніж земний в пустині рай. Їм красить, безперечно, все їх рідний край. Нема (ви знаєте) без кореня ростини, А нас, людей, нема без Батьківщини. - Тепер попрацюємо з цими словами і словосполученнями. 7. Вправа. Запишіть речення, вставивши в нього вставні слова з попереднього речення. Як змінюються смислові відтінки в реченні? Вихована людина, … , ніколи не дозволить собі сказати брутальні слова іншій людині, бо розуміє, що цим вона, … , образить людину, і, … , принизить себе. - Спробуйте себе в ролі літераторів. Складіть речення, що продовжить подану тему із вставним реченням ви знаєте. Малюнок (віночок). Діалог. 8. Фізхвилинка. 9. Слово вчителя. А тепер давайте згадаємо, які розділові знаки ставляться при вставних реченнях. Завдання: об’єднати кожну пару речень, щоб одне з них стало вставним. 1) Василь швидко переклав назву пісні. Він добре знав англійську мову. 2) Одного травневого дня до мене зателефонували з редакції. У той час я вже переїхав до Києва. 3) Місяць рік годує. Так кажуть у народі. 10. Ще в народі кажуть: « Без верби та калини нема України!». Давайте послухаємо наступний діалог. Малюнок (верба). Діалог. 11. Для того, щоб краще і швидше повторити розділові знаки при звертаннях і вставних словах, я пропоную вам графічний диктант, оскільки він концентрує вашу увагу саме на розділових знаках. 1) Може, то птахи приносять на своїх крилах весну? 2) Зоре моя вечірняя, зійди над горою. 3) Не було, здається хати, біля якої не кущувала б калина. 4) Прощай, моя люба, прощай, моя мила. 5) Стелися, барвінку, буду поливати. - Ми згадали ще один символ України – барвінок. Малюнок (барвінок). Діалог. 12. Слово вчителя. Ми закріпили навички постановки розділових знаків при звертаннях і вставних словах. Рушаймо далі! Одна мудра людина сказала: « Творчість – то хвилини щастя!» Давайте спробуємо бути щасливими на хвилях творчості. Попрацюймо в групах. У кожної групи є завдання. Прочитайте уважно. Є запитання? 13. Вправа. Використовуючи вставні слова, словосполучення, речення, складіть колективний твір-мініатюру про походження прізвищ: 1 група: від імен; 2 група: від назв живої та неживої природи; 3 група: від назв професій. - А від яких слів виникли прізвища Мельничук, Вітрякова? Так, від назви наступного символу України – млина або вітряка. Малюнок (вітряк). Діалог. 14. Слово вчителя. Отже, ми навчилися вставляти вставні слова, словосполучення, речення в тексти різних стилів мовлення (художній, науковий, розмовний, публіцистичний). Адже в кожному із стилів авторові треба підкреслити своє ставлення до висловлюваного. Але інколи можна сплутати вставні слова із членами речення. В нагоді вам стане наступне завдання. Завдання: визначте вставні слова і співзвучні з ними (розділові знаки опущено). Може ще й не весна, а тільки відлига? Лелека може помститися людям за зруйноване гніздо. Складіть два речення із словом видно, щоб в одному реченні воно було вставним словом, а в другому – членом речення. 15. Слово вчителя. Ми згадали ще один символ України – лелеку. Малюнок (лелека). Діалог. 16. Слово вчителя. Ми з вами попрацювали в парах, в групах, за варіантами, а тепер попрацюємо індивідуально. Перед кожним лежить картка. Уважно прочитайте завдання, запишіть правильний варіант, поясніть свій вибір (тести). 17. Слово вчителя. Ми попрацювали із картками. Узагальнили і систематизували свої знання про вставні слова, словосполучення, речення. Звертання. 18. Гра « Я – редактор». Завдання: відредагуйте речення і запишіть правильний варіант. Здається, лебеді щось, напевно, збирають з рідної землі. Пісня, падай у серце, як зерно в ріллю. Мій друг, навіщо твої листи пахнуть трояндами? Калина, може, прикрасити будь-яку садибу. 19. Опитування: - Які висновки про вживання звертань та вставних слів ви можете зробити?

V. Оцінювання.

VІ. Підсумки.

VІІ. Домашнє завдання: повторити відомості про звертання, вставні слова, словосполучення, речення; підготуватися до контрольної роботи.

Додатки

Тестові завдання

1.Укажіть речення із звертаннями: А)Чумак іде, подивиться та й голову схилить; Б) У садочку в холодочку гарна мати молода возить донечку в візочку, возить вільна і гойда; В) На, Ласочка, це ти спіймала.

2.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено): А) Розвійтеся з вітром листочки зів’ялі розвійтесь, як тихе зітхання; Б) Ні, не бійся Тоню, то просто була система парашута така; В) Слухай Кроте як же це воно в нас так вийшло, що за всю мандрівку ти ні разу не розсердився.

3.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено): А) Поклін тобі моя зів’яла квітко, моя розкішна, невідступна мріє; Б) А не йдете чорні бурі і злі вітри на вечерю, то йдіть собі у вічність; В) Діду чом дятел шишки їсть, а щука – пліточок.

4.Укажіть речення, в якому вигук відділяється від звертання комою (окремі розділові знаки опущено): А) О воленько-мати, єдина, завчасно збудила ти сина; Б) Гей писарю, неси мою печатку; В) Ой гороше, гороше, чого ти минулого літа допустив до себе черву? – докоряє мати дрібним горошинам.

5.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання: А) Не тривожся зовсім, не збавляй себе сну, не дивись в той бік, моя пташино; Б) А ти голубонько, ти кралечко моя поки співаєш на калині, то й весело мені; В) Та ти мене дубе, отінив, як хмара.

6.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні: А) Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався до яблунь і кислиць; Б) В калині, кажуть, материна любов і мудрість; В) Грек знову міг зустрітися з тобою, що він тепер, до речі, зробив.

7.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою: А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я; Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці; В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.

8. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено): А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари; Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів; В)А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.

9.Укажіть речення зі вставними словами (окремі розділові знаки опущено): А) У променях вечірнього сонця сніг здається рожевим; Б) Здається ми з вами десь зустрічалися; В) Здається вічністю буття маленька мить.

10.Укажіть речення із звертаннями: А) Учора син прийшов з-під Берестечка; Б) Молюся нашій Пресвятій Покрові; В) Сину мій Тимоше, то ж був не наказ.

11.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено): А) Припливайте до колиски лебеді як мрії; Б) Я не тебе люблю, о ні, моя хистка лілеє; В) Братове той кого ми хотіли покарати за шкоду, називається Кротом.

12.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено): А) Зласкався доле над моїм народом; Б) Прости мені моя правдива мати душі моєї синій чистовід; В) Тебе б я слухала довіку куме мій.

13.Укажіть речення, в якому вигук відділяється від звертання комою (окремі розділові знаки опущено): А) Не раз уві сні являється мені, о люба, образ твій, такий чудовий; Б) Ой не світи місяченьку, не світи нікому; В) Гей джуро, глянь! Та їх там ціла сотня!

14.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання: А) Привітай же, моя ненько моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину; Б) Ой ти, дівчино, з горіха зерня, чом твоє серденько – колюча терня; В) Розкажи ж тепер Степане, про свою недолю.

15.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні: А) А я, правду кажучи, як не голодний, люблю поміркувати з ким-небудь у парі; Б) А там, дивись, яєчко знайшов у гнізді – теж моє; В) Чи, може, в цьому якраз і є сила людини, її дар, може, без цього не знала б вона виходу ні в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б.

16.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою: А) А деякі найдрібніші пташата, виявляється, перелітають море, влаштувавшись верхи на журавлях; Б) І знову все стихло, здавалося, навіки; В) Отже, населення княжої та гетьманської України широко користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.

17.Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено): А) Та ще можливо, кіммерійський крук сіда коню булатному на круп; Б) Ви там торгуйте на великім торзі, а я, мабуть, в цю річку заверну; В) Велика осіння тиша огортала їх і здається, була в спромозі заворожити їхні очі.

18. Укажіть речення зі вставними словами (окремі розділові знаки опущено): А) Я раніше, коли села ще не ще не знав, теж бувало заморював черв’ячка; Б) Тут не раз мені сумно бувало; В) Ми з батьком тут бувало рибалили.

Завдання 1

Визначте, чим ускладнені речення: 1)однорідними членами. 2)звертаннями. 3)вставними словами.

1.На вулицю, чи в степ, чи навіть на річку її не докличешся. 2.Мамо, а родзинки теж скромні? 3.Та от нема сьогодні Корчуна, оце біда! 4.Гей, Івашку, поспішай гривуна купувати… 5.Ну, брат, тепер наддай ходи! 6.Мабуть, вони не слухалися своїх мам.7.Ну, Ланка, розуміється, зараз же вся наїжачується.8.Аж ось, нарешті, крізь юрбу продирається поліцай. 9.От. так наморився, братця! Ну так і робота була.10.А в кухні дим, чад, гармидер, задуха. 11.Та, кажеш, що ти й їсти вариш? 12.Мама аж палає й пашить усім лицем, чолом, руками. 13.Правда, Любка не могла зовсім притихнути. 14.А там, думаєш, з медом?

Речення 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Відповідь Букви

32 – и; 23 – с; 12 – п; 31 – к; 33 – а; 21 – н.

Завдання 2

Об’єднати кожну пару речень, щоб одне з них стало вставним. 4) Василь швидко переклав назву пісні. Він добре знав англійську мову. 5) Одного травневого дня до мене зателефонували з редакції. У той час я вже переїхав до Києва. 6) Місяць рік годує. Так кажуть у народі.

Завдання 3

Визначте вставні слова і співзвучні з ними (розділові знаки опущено). Може ще й не весна, а тільки відлига? Лелека може помститися людям за зруйноване гніздо. Складіть два речення із словом видно, щоб в одному реченні воно було вставним словом, а в другому – членом речення.

Завдання 4

Відредагуйте речення і запишіть правильний варіант. Здається, лебеді щось, напевно, збирають з рідної землі. Пісня, падай у серце, як зерно в ріллю. Мій друг, навіщо твої листи пахнуть трояндами? Калина, може, прикрасити будь-яку садибу.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

  • ЯЯЯЯЯЯ

    2015-11-25 17:40:47

    ФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФФУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУ.........