Батьки ідіти

Вечір спілкування батьків і дітей

Мета.Формуватипровіднунаціональнуцінність —родинність; виявлятипозитивнийдосвідсімейноговиховання; обговоритипроблемивиховання, зверненідоджерелнародноїпедагогіки.

План

1. Вступне слово ведучої.

Пісня«Батькоімати».

2. «Спогади, спогади, спогади...»

ВіршВ.Симоненка«Лебедіматеринства».

3. Розповіді «Моя сім'я».

Виставка«Світсімейнихзахоплень».

4. Слова вдячності (бліцопитування).

ВіршВ.Симоненка«Матері».

5. Сімейна гра «Чи знаю я тебе?»

Підсумокпідводятьпідзаписпісні«Посміхнись».

6. Привітання батьків-іменинників.

Пісня«Чарівнаскрипка».

7. Розмова про стосунки між батьками і дітьми в сім'ї, стилі спілкування.

8. Музична розминка-гра (підзаписпісні«Ми— однасім'я»).

9. Конкурс «Народна мудрість»

10. Покаяння.

Пісня«Ростечерешнявмаминагороді».

11. Взаємний обмін запитаннями.

12. «Виростеш ти, сину...», батьківські тривоги

Пісня«Накалиніменематиколихала».

13. Слово ведучої про батьківську любов і стосунки з дітьми.

ІсторичнадовідкапроЯнушаКорчака.

14. «Меморандум від вашої дитини».

15. «Наказ дітям» В.Сухомлинського (читає батько).

16. Пісня «Мамина вишня».

Молитвазабатьків.

17. Заключне слово ведучої.

Родиннийпиріг, чай. Нагородженняпереможців.

1. Вступнеслововедучої.

Ведуча. Шановні батьки! Ми раді вітати вас сьогодні на нашому вечорі «Батьки і діти». Ми запросили вас на вечір спілкування для того, щоб надати можливість вам попишатися своїми дітьми, розповісти про них щось таке, що відомо лише вам, батькам. А наші діти мають сьогодні чудову нагоду сказати про вас, самих близьких і дорогих їм людей, сердечні й теплі слова вдячності, висловити свої почуття.

Хотілося б, щоб цей вечір допоміг вам, шановні батьки, краще пізнати і зрозуміти наше молоде покоління, а дітям — побачити в вас люблячих, чутливих та вимогливих друзів.

(Виходятьдівчата, співаютьпісню«Батькоімати», муз. О.Злотника, сл. В.Крищенка).

Через сім'ю наші діти входять в суспільство. В сім'ї їм вручають естафету досвіду поколінь, котру вони повинні нести далі, щоб передати її своїм дітям і тим самим майбутньому. Жоден виховний заклад не може дати дітям того, що дає нормальна сімейна атмосфера, спілкування дітей з батьком та матір'ю.

Діти уподоблюються дорослим, копіюють їх, орієнтуються на їх поведінку як прообраз власних дій. Тому недарма в народі кажуть: «Від доброго дерева добрий і пагінець одійде, од добрих батька й матері піде й добра дитина».

2. Спогадипрораннєдитинство.

Ведуча. Спогади, спогади, спогади... (Звертаєтьсядобатьків).

—Чи пам'ятаєте ви свої перші думки після народження дитини? Про що ви думали, коли вперше вам принесли ваше дитятко (в пологовому будинку)?

(Батькиділятьсясвоїмиспогадами. Ведуча підсумовуєіпідкреслює, щовонивідчуваливелику особистувідповідальністьзасвоїхдітей, їхмайбутнє, бажаннязахистити, вберегти).

Ученицявиходить, читаєВ.Симоненка«Лебеді материнства».

Ведуча. Ваші перші спогади про своє раннє дитинство. З якого часу ви себе пам'ятаєте? З ким пов'язані ці перші спогади, з якою подією? (Діти ділятьсясвоїмиспогадами).

Ведучапідсумовуєте, щосказалидіти.

Ведуча. Який епізод з дитинства ваших чад згадується вам в першу чергу, найбільше закарбувалося у вашій пам'яті? (Батькирозповідають, ділятьсясвоїмиспогадами).

3. Розповіді«Моясім'я». Виставка«Світсімейних захоплень».

Ведуча. Як ви бачите, діти підготували до нашого вечора фоторозповіді «Моя сім'я». Давайте попросимо їх ще раз розказати про своїх мам, тат, сімейні традиції, свята, реліквії.

Чим, на твою думку, ваша сім'я відрізняється від інших?

(Дітирозповідають. Ведучапроситьдітей, що принесливесільнірушникибатьків, розказатипро історіюцихсімейнихреліквій).

Ведуча. А зараз я хочу надати слово батькам. Можливо, хтось хоче доповнити своїх дітей?

(Батьки висловлюють свої думки).

Ведуча. Що вміють робити ваші мами, батьки? Чи маєте ви спільні з дітьми заняття та захоплення?

(Ведуча звертає увагу присутніх на виставку «Світ сімейних захоплень»; просить дітей розповісти про свої та батьківські роботи. Діти відповідають на запитання, розповідають про роботи).

Ведуча. Вважаю, що спільні захоплення (а ви зі мною погодитесь) зміцнюють сім'ю, роблять її життя повнокровним, цікавим.

4. Слова вдячності (бліцопитування).

Ведуча. А тепер я попрошу дітей швидко подумати і продовжити таке речення.

«Я поважаю батьків за те, що...»

(Діти по черзі говорять).

Ведуча. Продовжіть речення.

«Більше всього я ціную в своїй дитині...»

(Батьки по черзі висловлюються).

Ведуча. Дайте бліц-відповідь: «Я люблю своїх батьків...»

(Діти висловлюються).

Ведуча. Як бачимо, кожен любить своїх батьків. Не ховайте гарних слів, не соромтесь, дорогі діти, чистих слів вдячності.

Учениця виходить і читаєвірш В.Симоненка «Матері».

5. Сімейна гра «Чи знаю я тебе?»

Ведуча. А зараз я хочу запропонувати вам взяти участь у сімейній грі «Чизнаю я тебе?» Правила гри: і діти, і батьки відповідають на всі запитання письмово, потім звіряють, якщо відповіді батьків і дітей співпадають — нараховуються бали. Отже, перевіримо, як батьки знають своїх дітей.

1. Що проситиме ваша дитина в той день, коли їй ні в чому не буде відмовлено? (Дозволяється написати дві речі; якщо співпадуть 2 відповіді, на рахунку сім'ї — 2 бали, якщо тільки одна — 1).

2. Чим ваша дитина, одержавши повну свободу, займе себе першочергово?

(Дозволяється вказати 2 улюблених справи, бали 1 + 1).

3. Чи знаєте ви друзів ваших дітей? Назвіть імена або прізвища трьох найближчих. (Якщо все співпадає, на рахунок сім'ї — 3 бали (1 + 1 + 1).

4. Який предмет в школі для вашої дитини найцікавіший? (Дозволяється вказати два предмета: бали 1+1).

А зараз перевіримо, як діти знають своїх батьків?

1. Якого кольору очі у твоєї мами? Батька? (Бали 1 + 1).

2. Який улюблений колір у мами? Батька? (Дозволяється вказати по два кольори; бали 1 + 1 + 1+1).

3. Найулюбленіша квітка твоєї мами. (1 бал).

4. Яку пісню любить слухати мама? Батько? (Бали 1 + 1).

Перш, ніж задати останнє запитання дітям, попрошу всіх батьків, хто пам'ятає дні народження своїх дітей, підняти руки. (Батьки піднімають руки). Як бачите, батьки всі до одного пам'ятають, коли народилися діти.

5. Чи можеш ти відразу, нікуди не глянувши, назвати дати народження батьків? Запишіть ці дати.

(Поки діти записують, ведуча повідомляє, що, як виявилось ще до вечора, майже половина дітей не пам'ятає цих дат).

Ведуча (дітям). Підійдіть до своїх батьків, спільними зусиллями порахуйте бали.

(Звучить запис пісні «Посміхнись»).

Попрошу помічників записати результати у таблицю «Сімейний рахунок».

(По черзі сім'ї оголошують свої бали).

6. Привітання батьків іменинників.

(Батькам вручаються квіти, дарується пісня «Чарівна скрипка», муз. І.Поклада, сл. Ю.Рибчинського. Співають дівчата).

7. Розмова про стосунки в сім'ї, стилі спілкування.

Ведуча. А зараз давайте поговоримо про стосунки між батьками і дітьми в сім'ї. Ви можете поповнити свою сімейну скарбничку, якщо співпадуть відповіді.

Який стиль спілкування між батьками і дітьми притаманний вашій сім'ї: демократичний, авторитарний чи ліберальний? Нагадую, чим характеризуються ці стилі.

Демократичний (Д): дружній тон, коректне направлення поведінки, допускаються диспути з приводу розпоряджень дорослого, не підкреслюється «керівне» положення.

Авторитарний (А): короткі ділові розпорядження без пояснень, не приймаються в рахунок почуття та емоції дитини, витримується дистанція між дорослими і дітьми.

Ліберальний (Л): Не даються вказівки та розпорядження, повне погодження з усіма діями дитини і домашніх, і взагалі дотримання в сім'ї принципу «Моя хата з краю».

(Ведуча опитує батьків, а діти піднімають картку з потрібною літерою. Якщо співпало — нараховується бал).

Ведуча. Чи бувають у тебе в сім'ї конфліктні ситуації? З ким з батьків і з якої причини?

(Діти висловлюються. Ведуча підсумовує те, що сказали діти).

Ведуча (батькам). Які заохочення і покарання для дітей застосовуються у вашій сім'ї?

(Батьки висловлюються).

Виходить учень, читає вірш П.Осадчука «Монолог сучасного школяра».

Ведуча (батькам і дітям). Чи відіграють якусь роль діти у вихованні батьків?

(Присутні діляться думками).

Ведуча. Після такого насиченого, змістовного діалогу пропонуємо всім розім'ятися, взяти участь в музичній грі.

8. Музична гра.

Під запис пісні «Ми — одна сім'я» присутні утворюють коло, під музику виконують рухи, про які говориться у пісні.

9. Конкурс «Народна мудрість».

Ведуча. Слово дітям. Вони проведуть з вами конкурс «Народна мудрість».

(Виходять дві ведучі-учениці).

1-а учениця. Від народження дитини до кінця свого життя батьки турбуються про долю дітей. Мати не тільки береже дітей, вона навчає їх усьому: охайності, працьовитості. Батько — захисник роду, народу, годувальник сім'ї. Батькове слово — закон. Споконвіку сини слухалися батька, брали з нього приклад.

2-а учениця. У багатьох народних піснях, прислів'ях, приказках говориться про це. Пропонуємо вам взяти участь у конкурсі «Народна мудрість». За кожну правильну першу відповідь на рахунок сім'ї зараховується бал. Вам потрібно відгадати кінцівку прислів'я.

1-а учениця. Прислів'я про схожість батьків і дітей.

1. Яке дерево, такі в нього квіточки, Які батьки, ... (такі їхні діточки).

2. Який корінь, такий одросток, Які самі, ... (такі й сини).

3. Який кущ, така й калина, Яка мати,... (така й дитина).

4. Який дуб, такий тин, (Який батько, такий син).

5. Яка гребля, такий млин, (Який батько, такий син).

6. Не навчив батько, (Не навчить і дядько).

2-а учениця. Прислів'я про щастя мати рідну маму.

1. Як під сонцем квітам, (Так з матір'ю дітям).

2. Як мати рідненька, То й сорочка (біленька).

3. На сонці тепло, А біля матері (добре).

4. Нема того краму, Щоб (купити маму).

5. Матері ні купити, (ні заслужити).

1-а учениця. Про покарання і про те, як мати сприймає біди своїх дітей.

1. Мати сильно замахне, (та легенько вдарить).

2. Мати однією рукою б'є, (а другою гладить).

3. Мене мати цілий вік дурила: Казала битиму, (та й не била).

4 .У дитини заболить пальчик, а в матері — (серце).

5. Дитина плаче, а (матері боляче).

2-а учениця. Прислів'я про добрих і поганих дітей, про те, як слід ставитися до батьків.

1. Добрі діти — батькам вінець, А злі діти — (кінець).

2. Добрі діти доброго слова послухають, А лихі й (дрючка не бояться).

3. Коло батька чемно вітаються, Коло матері — (вклоняються). (Підводяться підсумки конкурсу).

10. Покаяння.

1-а учениця. Мати! Батько! Які дорогі для кожного з нас ці слова. Скільки в них тепла, щастя, радості, душі, милосердя і доброти! Але не завжди ми буваємо по відношенню до матері і батька доброзичливими, уважними. Часто не розуміємо їхніх мудрих порад, не завжди реагуємо на їх зауваження.

(Виходять дівчата, співають пісню «Росте черешня в мами на городі», муз. А.Горчинського, сл. М.Луківа).

1-а учениця. Ця пісня нагадує нам, що завжди є за що попросити вибачення у своїх батьків. Я хотіла б попросити у своїх батьків пробачення за те, що ... (Звертається до другої учениці).

А тобі є за що просити вибачення у своїх батьків?

(Далі діти по черзі говорять, за що вони могли б попросити вибачення у батьків).

2-а учениця. Хочеться, аби кожен з нас дорожив своїми батьками, думав про них, був поруч у складну хвилину, відгукувався на кожен поклик. Бо вони вчать нас жити, вчать відваги, мужності, любові до праці, чесності, щирості, терпінню і великодушності, вчать своїм життям, особистим прикладом. Давайте будемо берегти наших батьків завжди. Давайте будемо добрішими, милосерднішими, чемнішими, співчутливішими, уважнішими до них.

11. Взаємний обмін запитаннями.

12. «Виростеш ти, сину...» Батьківські тривоги.

(Виходять дівчата, співають пісню «На калині мене мати колихала», муз. В.Верменича, сл. М'ястківського).

Ведуча. Тема цієї пісні нагадує, що пройде час, і ваші діти матимуть свої сім'ї, самі стануть батьками (хто через 5, а хто через 10 років]. Давайте запитаємо у них, як вони уявляють свою майбутню сім'ю, як вони виховуватимуть своїх дітей?

Які принципи виховання ви успадкуєте у своїх батьків, а що робитимете інакше?

(Висловлювання дітей).

Ведуча (батькам). У зв'язку з тим, що діти дорослішають, які тривоги у вас виникають? (Висловлювання батьків).

13. Слово ведучої про батьківську любов і стосунки з дітьми.

Ведуча. Шановні батьки! Пам'ятайте! Батьківська любов потрібна для самоповаги дитини, добрих взаємин з іншими людьми, позитивних уявлень про самого себе. Дуже часто саме відсутність віри близьких людей — матері і батька — в краще, що є в дитині, штовхає дитину або підлітка на негативні кроки.

Ми повинні чітко уявляти собі, що багато залежить від наших стосунків з дітьми і що прояви різних рис характеру дітям потрібно не описувати, а демонструвати.

Найголовніше правило — навчитись слухати. Слухати з інтересом, розуміючи, що дитина знає більше, ніж ми уявляємо. І нехай підтримкою вам будуть слова Януша Корчака: «Думок у дітей не менше, і вони не бідніші та не гірші, ніж у дорослих, тільки вони інші... Тому нам важко знайти з дітьми спільну мову, тому нема більш складного мистецтва, аніж вміння розмовляти з ними».

Довідка. Януш Корчак (Генрик Гольдшмідт, 1878—1942), польський письменник, педагог, лікар. Повісті «Діти вулиці», «Король Матіуш», книга «Як любити дітей» сповнені високого гуманізму. В роки окупації Польщі фашистською Німеччиною він героїчно боровся за життя дітей у варшавському гетто; загинув у Треблінці із 200 своїми вихованцями.

Якщо батьки самі вірять в добро, любов і справедливість, у них виростуть хороші діти, а якщо ні — результати виховання непередбачені.

14. Меморандум від вашої дитини.

Ведуча. Для того, щоб допомогти вам, шановні батьки, легше знаходити спільну мову з дітьми в різних ситуаціях, наші діти підготували для вас «Меморандум». Нагадую, що «меморандум» — від лат. буквально «те, про що слід пам'ятати», дипломатичний документ.

(Діти по черзі зачитують пункти меморандуму й урочисто із своїми підписами передають батькам).

Стосовно мене:

1. Не псуйте мене. Я чудово знаю, що не повинен одержувати все, про що прошу. Я просто перевіряю вас.

2. Не застосовуйте силу в стосунках зі мною. Інакше це навчить мене думати, що сила — це єдине, що має значення. З більшою готовністю я сприйму, якщо ви керуватимете мною.

3. Не давайте обіцянок: може виявитися, що вам не вдасться їх дотримати. Це підірве моє довір'я до вас.

4. Не піддавайтеся на мої провокації, коли я навмисне говорю і роблю речі, що засмучують вас. Інакше я знову намагатимусь здобути таку «перемогу».

5. Не примушуйте мене відчувати себе меншим, ніж я є насправді. Я компенсую це тим, що поводитиму себе, як «пуп землі».

6. Не робіть за мене того, що я можу зробити сам. Інакше я почуватимусь немовлям, вимагатиму, щоб мене обслуговували.

7. Не робіть мені зауважень в присутності інших людей. Я сприйму ці зауваження, якщо ви поговорите зі мною віч-на-віч.

8. Не звертайте занадто багато уваги на мої шкідливі звички. Зайва увага лиш сприяє їх закріпленню.

9. Не намагайтеся обговорювати мою поведінку під час конфлікту. Я не маю нічого, щоб обговорити її, але давайте зробимо це пізніше.

10. Не намагайтесь навчати мене. Ви б дуже здивувалися, дізнавшись, як добре я знаю, що таке «добре» і що таке «погано».

11. Не примушуйте мене вважати, що мої помилки — злочин. Я повинен навчатися робити помилки, не вважаючи при цьому, що ні на що не здатний.

12. Не прискіпуйтесь і не бурчіть. Бо інакше мені доведеться прикинутись глухим, щоб якось захиститись.

13. Не вимагайте від мене пояснень з приводу моєї поганої поведінки. Я справді не знаю, чому зробив те чи інше.

14. Не випробовуйте занадто мою чесність. Мене легко злякати, при цьому я починаю брехати.

15. Не оберігайте мене від наслідків моєї діяльності. Мені необхідно вчитися на власному досвіді.

16. Не уникайте прямих і чесних питань.

17. Ніколи не стверджуйте, що ви довершені і негрішні. Інакше мені доведеться бути гідним недосяжного.

18. Ніколи не вважайте, що вибачитись переді мною — нижче вашої гідності.

19. Не турбуйтесь про те, що ми проводимо разом дуже мало часу. Важливо те, як ми його проводимо.

20. Ставтесь до мене так, як ви ставитесь до своїх друзів. Тоді я теж буду вашим другом.

15. «Наказ дітям» В.Сухомлинського. (Читає батько, урочисто передається дітям).

Наказ дітям

Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько й Мати — це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Матері й Батька — твоє життя. Працьовитість, любов до науки, повага до старших. Якщо люди називають тебе недоброю людиню — це велике горе для твоєї Матері й Батька. По-справжньому любити їх — означає приносити в дім мир і спокій.

Твоя сім'я — це не тільки Батько й Мати. Це й ви, діти. Це твоя поведінка, твої вчинки. Запитуй у Батька й Матері дозволу на те, що без них вам робити не можна, або ж нетактовно. Справжня свобода сина й дочки — бути слухняними дітьми. Підкорення волі батьків — перша школа громадського виховання, перша дисципліна твоєї совісті. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим трудівником, батьком своїх дітей.

Три нещастя є в людини: смерть, старість і лихі діти — говорить українська народна мудрість. Старість — невідворотна, смерть — невловима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків ваших, а й від вас самих.

Бути хорошими дітьми означає не допустити, щоб старість Батька й Матері була отруєна твоїми поганими вчинками. Вмій відчути найважчі душевні муки Матері й Батька. Їхня хвороба — твоє горе, їхні невдачі і неприємності на роботі — твоя біда. Вмій бути добрим в думках і почуттях. Бережи здоров'я батьків. Пам'ятай, що ранню старість і хвороби батькам приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривоги, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки.

Будьте гідними своїх батьків.

16. Молитва за батьків.

(Виходять дівчата, співають пісню «Мамина вишня», муз. А.Пашкевича, сл. Д.Лущенка).

Ведуча (повторює слова з пісні).

Пісня любові й дитинства

В серці бринить, як струна,

Наче священа молитва

З рідного краю луна.

Так, батьки завжди моляться за своїх дітей. Чи в залі присутні ті, які знають молитву за батьків?

(Якщо ніхто не знає, молитву читає учениця, присутні повторюють за нею).

Учениця. Всемилосердний Боже!

Дякую тобі за наших батьків, за все добре, що ти нам подав через них. Вони виховують нас, навчають любити Твої святі заповіді, не грішити. Ми любимо їх і хочемо завжди шанувати і слухати. А ти,

Господи, поможи нам у цьому. Твоєю ласкою Благослови їх, Господи, добром, здоров'ям, довгим і щасливим життям, хорони від злого, дай їм силу перемогти всі труднощі, діждатись потіхи від своїх дітей, а по смерті прийми їх і нас до небесного царства. Амінь!

17. Заключне слово ведучої. Родинний пиріг. Нагородження переможців.

Ведуча. Шановні батьки, дорогі діти! Дозвольте закінчити нашу зустріч такими поетичними словами.

Хай же будуть ваші руки сильнішими, а душі — зрячими.

Хай поруч з матір'ю завжди йтиме батько!

Хай кожна дитина, яка приходить у цей світ, матиме ці два крила не задля того, аби літати, а щоб впевнено ходити по землі.

А зараз ми попросимо всіх покуштувати наш родинний великий пиріг, який символізує сімейний добробут, взаємну любов та злагоду.

(Звучить запис пісні «Родина»).

(Поки пригощаються гості, ведуча з помічниками підраховує бали кожної сім'ї за вечір. Нагороджуються переможці).

1. Малі діточки — що ясні зірочки: і світять, і радують у темну ніченьку.

2. Діти — як квіти: поливай, то ростимуть.

3. Дітки плачуть, а в матері серце болить.

4. Нащо ліпший клад, коли в дітках лад.

5. Не доспи, не доїж, а дитину потіш.

6. Великі діти — великі клопоти.

7. Мала дитина — не виспишся, більша дитина — не наїсишся, велика дитина — не вбережешся.

8. Умієш дітей родити — умій же їх вчити.

9. Любо й ненці, як дитина в честі.

10. Як не навчиш дитину, в пелюшках, то не навчиш і в подушках.

11. Молоде на всі сторони гнеться.

12. Учи дітей не страшкою, а ласкою.

13. Потурай малому, то як виросте — буде тебе на старість бити.

14. Добрі люди чужих дітей на ноги поставлять, а лихі і дрючка не бояться.

15. Не та мати, що народила, а та, яка виховала й вигодувала.

16. Не той батько, що зродив, а той, що до ума довів.

17. Батьків хліб не навчить, як треба жить.

18. Як батька покинеш, то й сам загинеш.

19. Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.

20. Ніхто не бачить і не чує, як сирота плаче й горює.

21. З хати по нитці — сироті свитина.

22. Сирітська сльоза не капає дарма.

Л.М. Божик.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi