Тема. ТЕХНОЛОГІЯ ВИРОЩУВАННЯ ОВОЧЕВИХ І ЯГІДНИХ КУЛЬТУР У ЗАКРИТОМУ ҐРУНТІ
Мета: ознайомити учнів з особливостями конструкції та призначення парників і теплиць, способами підготовки ґрунту та поживних сумішей до висівання або висаджування в них посадкового матеріалу;
розвивати навички виконання робіт при вирощуванні рослин овочевих та ягідних культур у захищеному ґрунті, збирання урожаю цих культур, їх зберігання та переробки, а також знання та вміння дотримуватися правил безпечної праці при вик ні сільськогосподарських робіт;
виховувати екологічне ставлення до навколишнього середовища, бережливе ставлення до результатів сільськогосподарської праці.
Ключові поняття: розсада, парник, теплиця, закритий ґрунт, біологічне обігрівання, технічне обігрівання, поживні суміші, пікірування.
0б’єкти практичної діяльності учнів: навчально-дослідні ділянки, теплиці, садильні ящики або горщечки, поживні кубики.
Обладнання: муляжі овочів, плакати із зображенням овочевих рослин, парників і теплиць, насіння овочевих культур, лупа, садові лопатки, посівні ящики, маркери, трамбівки, поливалки, розмічальні лінійки, садильні піки, сільськогосподарські знаряддя, поживні горщики, поживні суміші, пакети садильних коробок.
Міжпредметні зв'язки: природознавство,
Очікувані навчальні результати
1. Уміння характеризувати технологію вирощування овочевих культур у закритому ґрунті.
2. Уміння вирощувати розсаду овочевих культур.
3. Уміння розпізнавати парники та теплиці.
4. Уміння наводити приклади використання теплиць і парників.
5. Уміння порівнювати технологію вирощування різних овочевих культур у закритому та відкритому ґрунті.
План проведення уроку
I. Організаційний етап
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів
ІII. Оголошення, подавання теми та очікуваних навчальних результатів
IV. Вивчення нового навчального матеріалу
1. Особливості конструкції та призначення парників і теплиць.
2. Вирощування овочевих та ягідних культур у відкритому та захищеному ґрунті.
3. Збір урожаю овочевих та ягідних культур, їх зберігання та переробка.
V. Практична робота
Підготовка та заповнення садильних ящиків поживними сумішами. Трамбування, маркірування, висівання та присипання насіння.
VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи
VII. Домашнє завдання
КОМЕНТАР ВЧИТЕЛЯ
Специфікою цього уроку є організація широкого демонстраційного експерименту. Учитель повинен завчасно підготувати все необхідне обладнання для показу технології висівання насіння овочевих культур, висаджування розсади рослин, агротехніки їх вирощування, збирання та переробки урожаю. Для цього необхідно забезпечити урок таблицями із зображеннями у натуральному вигляді та у розрізі рамкових або інших найбільш поширених парників з біологічним і примусовим обігріванням, каркасних плівкових або засклених теплиць з примусовим обігріванням та освітленням; розсадними ящиками, поживними кубиками, горщиками або промисловими пакетами для висівання насіння; розсадними ящиками з не розпікірованою розсадою (або таблицею); розсадними ящиками для висаджування розпікірованої розсади; садово-городнім інвентарем (садильна лопатка, пікірувальний кілочок, маркер, трамбівка, поливалка); плакати із зображенням способів висівання насіння та висаджування розсади огірків і томатів, способів їх підв'язування; набором компонентів для приготування поживних сумішей (дернова земля, пісок, тирса, деревинний попіл, суперфосфат) або готовою сумішшю, яка випускається промисловими підприємствами; посудиною для приготування поживної суміші, терезами та різновагами, мірними стаканами.
Урок розпочинаю з бесіди, під час якої одночасно з'ясовуються та практично демонструються технологічні процеси вирощування рослин овочевих та ягідних культур. Для цього ставлю перед учнями проблемні запитання з урахуванням знань та вмінь набутих ними на попередньому уроці та відомих їм із повсякденного життя, спостережень за працею дорослих, а також участі в ній.
Після узагальнення відповідей учнів повідомляю тему та мету уроку, основні завдання, які мають бути вирішені.
Вивчення нового матеріалу розпочинаю із розв'язання проблемних питань.
— Як отримати ранній урожай томатів?
— Що може статися з рослинами овочевих культур при настанні приморозків?
— Як уберегти рослини від приморозків?
— Чи можна одержувати урожай овочевих або ягідних культур протягом усього року?
— Які відомі вам споруди для цього призначені?
Узагальнюючи відповіді учнів, повідомляю, що для одержання ранніх урожаїв сільськогосподарських культур використовують спеціальні споруди, у яких створюються сприятливі умови для росту і розвитку рослин, — парники і теплиці. Уводжу поняття «відкритий» та «захищений» ґрунт. За допомогою плакатів демонструю зображення та особливості конструкції парників і теплиць, з'ясовуються питання про способи біологічного та примусового їх обігрівання й освітлення, про необхідність дотримання повітряного та температурного режимів.
Учні повинні зрозуміти, що парники призначені для вирощування розсади, а теплиці, окрім цього, і для вирощування урожаїв різних сільськогосподарських культур упродовж року. Учням пояснюю, що розсада — це вирощена із насіння рослина, яка при настанні сприятливої погоди (належної для нормального розвитку рослини температури повітря, вологості, сонячного освітлення тощо) висаджується у відкритий ґрунт.
Демонструючи завчасно вирощену не розпікіровану розсаду (або використовуючи відповідні плакати), пояснюю сутність технології її розпікірування, способи пересаджування та висаджування у відкритий ґрунт або в теплицю та одержання розсадного урожаю овочевих культур.
Далі повідомляю, що для нормального росту і розвитку рослин важливе значення має стан ґрунтової суміші в садильних ящиках для висівання або висаджування рослин та вміст у ній поживних речовин.
Залежно від наявної матеріально-технічної бази, пояснюю і демонструю, а учні виконують один або кілька способів підготовки та заповнення садильних ящиків, горщечків або промислових пакетів ґрунтовими поживними сумішами, спосіб трамбування, маркірування, висівання та присипання насіння, поливання та мульчування.
Під час практичної роботи звертаю увагу учнів на те, що поживна суміш не повинна виступати над верхньою частиною посудини. Також пояснюю учням умови утримання висіяного у такий спосіб насіння до проростання в теплиці або парнику, повідомляю про дотримання температурного та повітряного режиму. Розповідь узгоджую із послідовністю викладу цього матеріалу в підручнику.
Пропоную учням такий алгоритм виконання практичної роботи.
1. Ознайомитися з конструкцією парника.
2. Підготувати до роботи необхідні знаряддя праці.
3. Визначити кількість ґрунтової суміші, необхідної для заповнення парника.
4. Приготувати складові ґрунтової суміші: 2 частини торфу, 1 частину дернової землі, 1 частину гною, 1 частину компосту, 1 частину тирси.
5. Ретельно перемішати всі компоненти.
6. Заповнити приготовленою сумішшю парник (товщина шару ґрунтової суміші має становити 12—18 см).
7. Вирівняти поверхню ґрунту граблями.
8. Зволожити ґрунт за допомогою поливалки.
9. Закрити парникову раму для прогрівання ґрунту. Наприкінці заняття повторно демонструю натуральні плоди або їх муляжі, з'ясовую у процесі бесіди способи збирання та методи зберігання урожаю овочевих та ягідних культур, звертаю увагу на те, які з культур можна зберігати в свіжому, замороженому або засушеному вигляді. Далі з'ясовуємо питання приготування повидла, джему, компотів, желе, соків.
Узагальнюючи вивчений матеріал, наголошую на важливості знань і вмінні дотримуватися технології та агротехніки вирощування різних сільськогосподарських культур для одержання високоякісної, конкурентоспроможної продукції.
Як домашнє завдання можна пропоную учням написати рецепт і технологію приготування повидла, джему, компотів, желе, соків або скласти професіограму будь-якої сільськогосподарської професії.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi