Тема: Прикметники – синоніми й антоніми. Багатозначні прикметники. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: поглибити знання учнів про синоніми і антоніми на прикладі розгляду прикметників, розвивати вміння добирати та використовувати прикметники – синоніми та антоніми у мовленні, вживати прикметники у переносному значенні, тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; виховувати бажання працювати на користь суспільства.
Обладнання: картки індивідуального опитування, словник синонімів та антонімів, індивідуальні орфографічні словнички.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1. Робота із вправою 193
Учень читає опис синички, називає прикметники.
- Як довести, що вибрані слова є прикметниками?
2. Картки індивідуального опитування:
Картка 1
Прочитай вірш. Випиши словосполучення іменників з прикметниками, у дужках визнач рід прикметників.
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
Тиха казка матусі,
Дужі руки у така,
Під тополями хата,
Під вербою криниця,
В чистім полі пшениця,
Серед лугу лелека
І діброва далека.
Картка 2
Прочитай вірш. Випиши словосполучення іменників з прикметниками, у дужках визнач кількість прикметників.
Весна – чарівниця, неначе цариця,
Наказ свій послала, щоб краса вставала:
І проліски, і травка, й зелена муравка,
І кульбаба рясна, і фіалка ясна.
Всі квіточки весняні, веселі, кохані
З-під листя виходять, голівки підводять
Од снігу зимового до сонця ясного.
Ті квіти дрібнесенькі, мов квіти малесенькі,
Розбіглись у гаю, я їх позбираю
В пучечок до купки – для мами – голубки!
Картка 3
Прочитай текст. Випиши з нього іменники з прикметниками, у дужках зазнач число, а в однині – і рід.
Цікаві зразки народної вишивки зібрала Олена Пчілка, українська письменниця. Вишивали за волинськими узорами діти О.Пчілки – Леся Українка та Ольга Кривнюк. Вишивка Полісся зберегла давні узори і народні назви: хміль, лагідний хміль, лапатий хміль, дубові листочки, маленькі яблучка, кучерявий барвінок.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
1. Розповіді дітей про прикметник
Вибрати найповнішу і найточнішу розповідь.
2. Робота із словниковими словами
ФанераФартух
- Чим схожі ці слова? Чи відрізняються? Доберіть до кожного з них декілька прикметників, які їх характеризують.
- Давайте пограємо у гру «Назви навпаки». Доберіть антоніми до прикметників, які ви дібрали, а ми вгадаємо ці слова.
- А що таке антоніми?
- Як називаються слова, близькі за значенням? Наведіть приклади.
- Як ви вважаєте, чому я вибрала саме ці два іменники? Що необхідно запам’ятати у цих словах? Запишіть їх у свій словничок.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
- Сьогодні будемо вчитися добирати та використовувати у мовленні прикметники – синоніми й антоніми. Також поговоримо про пряме й переносне значення прикметників.
ІV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Диференційоване завдання
Сильні учні – вправа 194.
Учні з недостатньою підготовкою – вправа 195.
- У разі виникнення ускладнень користуйтесь словниками синонімів та антонімів.
Перевірка – індивідуальне опитування.
Завдання 195(2) опрацювати усно колективно.
2. Творче завдання (за вправою 197)
- Назвіть словосполучення, у яких прикметник гострий вжите у прямому значенні. Поясніть вживання цього прикметника в інших словосполученнях.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Вибірковий диктант
- Виберіть і запишіть синоніми до слова малий.
Веселий, зелений,крихітний, черговий, високий, дрібний, холодний, шкільний, мізерний, невеличкий.
- Прочитайте записані слова. Чому ви вважаєте їх синонімами?
- Чи можна вважати слово високий антонімом? Чому?
- Доберіть антоніми до слів малий та високий.
- Що ви можете розповісти про роль синонімів у мовленні?
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
- Прочитайте завдання до вправи 198.
- Чи є питання до мене з приводу виконання домашнього завдання?
3. Робота в парах( за матеріалом вправи 196)
Перевірка – фронтальне опитування.
VІ. Підсумок уроку
- Поясніть словосполучення шляхом добору синонімів:
гарячий привіт; залізна воля; кам’яне серце.
- У якому значенні вжиті прикметники?
- Доберіть антоніми до прикметників.
- Яка роль синонімів і антонімів у мовленні?
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 198. Повторити словникові слова.
Відкритий урок української мови
проведений у 4 класі
вчитель: Сич Т.А.