Тема: Поняття про гірські породи. Їх різноманітність.

Мета: формувати поняття „гірська порода”, „корисні копалини”; ознайомити з найвідомішими гірськими породами, з їх різноманітністю у природі; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, класифікувати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

Обладнання: фізична карта України, зразкикориснихкопалин, склянка з водою, підручник, зошит з друкованою основою, відеоматеріали, мікрофон.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку:

І. Організаціякласу. Психологічний настрій уроку

Вже дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо!

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім класі

Діти – просто молодці!

П. Хвилинка фенологічних спостережень

– Вправа «Погода»

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Яке число?

- Тепло чи холодно надворі?

- Який стан неба?

- Яка температура повітря?

- Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Актуалізація опорних знань

— Подивіться навколо. Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)

— А з чоговиготовленігума, бензин, пластмаси? (З нафти)

— Стоять цеглянібудинки. А цегла — це... (глина).

— Без якої корисної копалини не можепрацюватижоден учитель? (Крейда)

— Так, вапно, пісок, глина — все цетежізземлі. Ми опалюємосвоїбудинкикам’янимвугіллямчи газом, якітеждобуваютьізземлі.

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроцівидізнаєтеся про видирізнихкориснихкопалин та використаннялюдиноюприроднихбагатствземлі.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за підручником (с. 41-43)

Ми не просто почитаємо, а в кінці кожного абзацу поставимо знаки:

-?- невідоме,

-!-я це вже знаю

2. Гра «Мікрофон»

- Я дізнався…

- Мені було вже відомо…

Запаси корисних копалин у надрах Землі не обмежені. З кожним роком вони зменшуються, оскільки потреби людей постійно зростають. Із часом запаси можуть вичерпатися.

Чим більше ми знаємо про те, що нас оточує, тим краще ми можемо використовувати це і оберігати.

3.Фізкультхвилинка

4. Ознайомлення з колекцією корисних копалин.

Граніт – твердий, червоний, чорний, сірий,без запаху, міцний.

Торф – твердий, бурий, без запаху, крихкий, горить, виділяє тепло, утворює багато диму, після згорання залишає багато попелу.

Буре вугілля – тверде, буре, без запаху,крихке,горить, виділяє тепло.

Вапняк – твердий, білий, без запаху, кришиться.

Пісок – сіро-жовтого кольору, сипучий, без запаху, не горить.

Глина – жовто-оранжева, крихка, пластична, не горить, без запаху.

Кухонна сіль – біла, крихка, без запаху, розчинна у воді.

5. Комп’ютерна презентація (види корисних копалин)

- Висновок: Корисні копалини у природі бувають у трьох станах: твердому, рідкому, газоподібному.

- Назвіть тверді корисні копалини: (граніт, камяне вугілля, руди металів, глина, пісок, вапно, сіль)

- Назвіть рідкі корисні копалини: (нафта, вода)

- Назвіть газоподібні корисні копалини: (природний газ)

6. Робота в зошиті з друкованою основою (с.13)

Фізкультхвилинка

7. Робота з картою України: вчитель причіплює умовні позначення корисних копалин

8. Досліди: (робота в парах) визначити особливості корисної копалини.

- Презентація дитячих робіт.

V. Осмислення учнями знань

1. Мозкова атака:

- Де знаходятьсякориснікопалини?

- Чомуїхназиваютькорисними?

- Хтознаходитькориснікопалини?

- Як називаютьсямісця де є великіпокладикориснихкопалин?

- Якоюкорисноюкопалиною ми користуємосящодняу себевдома?

- Якікориснікопалинивидобувають у нашіймісцевості?

- Яку кориснукопалинувикористовуємо на уроці?

- З чого утворюється торф?

- Чомукориснікопалинипотрібнораціональновикористовувати?

— Пригадайте! Якікориснікопалини вам відомі?

— Назвітькориснікопалини та предмети, які з них виготовляють.

2. Висновки

- Життя людей неможливе без кориснихкопалин.

- Люди активно використовуютькориснікопалини в усіхгалузяхсвогожиття.Кориснікопалини — безціннеприроднебагатствоЗемлі, яке треба берегти.

3. А на закріплення наших знань я пропоную вам тести.

VI. Підсумок уроку

1. Бесіда:

- Чисподобався урок?

- Яківидироботи вас зацікавили?

- Щовідкрили для себе нового?

2. Оцінювання:

3. - Неможливоуявитилюдину поза природою - без повітря, води, співуптахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тількидбайливого, доброго ставлення. На жаль, анірослини, анітварини, ані сама природа не можутьговорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? «Давайте жити так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на нійдзвінкодзюрчаличистіструмки, дзвеніли голоси птахів, цвілидивовижніквіти! І щобприроднібагатства ,якідарує земля, булиневичерпними»

V. Д/з: написати листа до людей

Тест.

1. Хто створив гірські породи?

а) люди;

б) природа;

в) тварини.

2. Якібуваютьгірські породи?

а) тверді й рідкі;

б) тверді й газоподібні;

в) тверді, рідкі й газоподібні.

3. Як видобуваютькориснікопалини?

а) відкритим способом;

б) прикритим способом;

в) відкритим і закритим способом.

4. Хто займається пошуком гірських порід?

а) геолог;

б) шахтар;

в) будівельник.

5. Як потрібноставитися до кориснихкопалин?

а) економно;

б) дбайливо й економно;

в) знищувати.

! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Гріювзимку я будови,

З мене паливочудове,

Я потрібне для тепла,

З мене зроблені, до речі,

І такікорисніречі,

Як пластмаси, гума, фарба,

Ліки, спирт, бензин, смола.

Чивпізналиви мене? Я — ... (вугіллякам'яне). -- Слайд 13

Роблять з мене речовини:

Фарби, штучніїтканини,

Ліки і картон, пластмаси,

— Отже, справжнє я багатство.

Хоч у болотінародився,

Але й на полізнадобився,

Бо я ще й добривочудове.

А ще — зігрію я будови,

Бо і на паливозгоджусь.

Чивпізнали, як я звусь? (Торф) Слайд14 Знайдітьйого в нашійколекції

Масляниста рідина,

З різким запахом вона,

Темно-бурийколірмає,

Під землею залягає.

Чорним золотом її

Звутьвсі люди на землі,

З неїроблять, любийдруже,

Гас, бензин, машинне масло,

Фарбу, гуму і пластмаси. (Нафта) Слайд 15

Вінзавітавіз-підземлі

І по трубізабігу хату

1 щоб жили ми у теплі

Вінобігрів нам всікімнати. (Природній газ) Слайд16

Цікориснікопалинивідносять до паливних? .

На картіїхпозначають так: слайд 17

Як добуваютьнафту і природнийгаз?(бурінням)

2. Зустрічається в природі,

Маєшану у народі,

Тверда, бура чичервона,

Металічниймаєблиск.

І притягуватизалізо

Вона маєіщехист.

Метал з неївиплавляють

У шахтах, кар'єрахїїдобувають.

З неїу печахчавунвиплавляють.

З ньоголлють сталь,

Роблятьречісталеві,

Ну, а основа речей металевих

Буро-червона, важка і тверда

Цезалізняк, чи... (залізна руда). Слайд 18

Відшукайтеіх в нашійколекції

Руднікориснікопалини – церізніруди з якихвиплавляють

метали. Залізна руда, мідна руда, алюмінієва руда Слайд 19

На картіїхпозначають так:

Учитель.Сьогоднікожен з вас приготував для всіхзагадку , а відгадкувиповиннівідшукати в нашійколекції

1 учень. Цевідомо для дитини: Глечикивиготовляютьз... (глини).Слайд 20

2 учень. З мене можнапам'ятникзробити,

Коли треба роздробити,

Я годжуся на бруківку,

Для спорудженнядомівки,

Я не мармур, не магніт,

А такийсобі... (граніт). Слайд 21

3 учень. Без якоїкорисноїкопалини не можепрацюватижоден учитель? (Крейда) показатикрейду

4 учень. Я родом з дна морського, природи я дитина

Відмармуру до крейди — це все моя родина,

Ми містим газ, від оцту пускаємбульбашки

Потрібні в будівництві, усі ми —(вапняки)

Мене типобачиш на березірічкичи моря

Я дрібненький і сипучий (пісок) Слайд 23

Коли зламаєш руку ти,

Завждиврятуєвідбіди.

І хочу тебенастрій скис,

В лікарнівдягнутьшвидко... (гіпс). Відшукайтеїх в нашійколекції

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi