Біля акваріума

Мета. Ознайомити дітей з різноманітністю підводного світу; формувати уміня доводити свою думку. Розвивати пізнавальну самостійність учнів, заохочувати до співпраці. Виховувати бережливе ставлення до води, любов до природи.

Обладнання. Виставка книг "Підводний світ", медалі рибок для гри "Відгадай, хто я", модель акваріума, ілюстрації до казок, карти Чернігівського району, зоожарт.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Жив старий зі своєю старою,

Біля самого синього моря.

Жили вони у ветхій землянці

Рівно тридцятьліт і три роки.

Дід ловив неводом рибу,

А баба куделила пряжу.

Якось в море закинув дід невід, ―

Прийшов невід з самим баговинням.

Він удруге закинув невід, ―

Прийшов невід з травою морською.

Як утретє закинув він невід, ―

Витяг невід однісіньку рибку,

Золоту рибку, не просту.

— Хто не чув цих рядків? А хто їх написав?

— Як на вашу думку, чи міг би дід насправді витягти золоту рибку? Обгрунтуйте свою відповідь.

ІІ. Мотивація навчання. Оголошення теми уроку.

— Сьогодні на уроці ми якраз і поговоримо про риб: великих та малих, страшних та привабливих, сіреньких та яскравих. Знайдемо відповідь на запитання: чи можуть риби чути, чи можна почути риб'ячий голос, чи п'ють риби воду? Та ще багато чого цікавого дізнаємося про риб'яче життя.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра "Відгадай, хто я".

— Для початку пропоную гру.

Відгадайте, які риби зустрічаються в підводному царстві.

к - р - сь с - р - и - а

о - унь п - о - ва

а - ула ск - а

в - г - р к - м - а - а

— На які дві групи за місцем існування можна поділити цих риб?

(Морські та прісноводні)

— З давніх-давен люди цікавилися життям цих тварин. Хотіли роздивитися їх, познайомитися ближче, спостерігати за їх життям.

IV. Новий матеріал.

— Отже, лбди придумали і створили акваріум. А що це таке?

(Акваріум - посудина для утримання та розведення водяних тварин та рослин)

— Це нове слово в нашому довкілянському словничку.

А ще, діти, ми з вами сьогодні створимо власний акваріум — незвичайний, казковий. На дошці є його малюнок. А у кожного з вас є рибки, які ми виготовили на уроках праці. Отже, правильна відповідь на запитання надає вам право поселити рибку в чарівному акваріумі. В кінці уроку подивимося, скільки мешканців в акваріумі, на скільки запитань ми змогли відповісти.

— А хто з вас має вдома акваріум? Які тварини там живуть? Які водорості ростуть?

— А які рибки плавають в нашому акваріумі? Що ви про них можете розповісти?

— А тепер давайте повернемося до історії, з якої почався урок, — історії про золоту рибку.

Повідомлення учнів.

1-й учень. Найдавніші відомості про золотих рибок з'явилися у Китаї у ІУ ст. до н. е. Саме в цей час їх почали утримувати як декоративних тварин.

2-й учень. Зображення золотої рибки є ранніх пам'ятках китайської писемності й на гербах знатних родин. Риб з червоним забарвленням вважали священними.

3-й учень. І хоч як би не берегли китайські імператори свої живі скарби, золота рибка потрапила в Корею, а в 1502 році — в Японію, потім в Індонезію.

4-й учень. японські любителі вивели чимало нових видів золотої рибки (показує малюнки і називає риб: комета, вуалехвіст, перлинка, телескоп, небесні очки, зорегляд, червона шапочка та ін.).

Фізкультхвилинка.

Золота рибка. Здається, мене знову викликали, як багато-багато років тому. Знову порушили мій спокій. Ну що вам від мене потрібно?

Учень. Нічого. Ми просто говорили про твоїх родичів. А якщо ти завітала до нас, то скажи, звідки взагалі з'явилися золоті рибки?

Золота рибка. Не знаю, чи повірите, але нашим пращуром є срібнй карась. звичайні золоті рибки такої самої форми, як і карасі. Лише яскраве золотисте забарвлення відрізняє нас.

Набувши нової зовнішньості, ми не втратили звичок карася. Ми риємося у грунті, не відмовляємося від будь-якої їжі, любимо простір, свіжу воду і добре почуваємо себе у акваріумі.

Учень. Спасибі тобі, Золота рибко, за цікаву розповідь.

Золота рибка. Оскільки ви, діти, такі допитливі, я пропоную кожній групі роздивитися ілюстрації і пригадати, в яких казках риби допомаагають людям.

1. Російська народна казка "По-щучьему веленью".

2. О. С. Пушкін " Казка про рибака та рибку".

3. К. І. Чуковський "Айболить". (Обов'язково повідомити, що кит — це не риба).

4. Казка "Чарівна жаба".

— Спасибі, Рибко. Ми запрошуємо тебе разом з нами завітати в гості до сучасного карася і здійснити подорож водоймами Чернігівщини.

Робота в групах.

— Кожна група має карту Чернігівської області. Подивіться і назвіть водойми.

(З'являється хлопчик у костюмі Карася).

Карась. А ось і я. Ми, карасі, невимогливі риби. Тому ви можете зустріти нас в усіх водоймах Чернігівщини: в річках, в озерах, в ставках. Ми можемо жити навіть в стоячій воді. Їмо все підряд. Але колись на Сході нас тримали у вазах з водою для прикраси оселі. Та я не жалкую, що мене не бачать люди. зате я маю найцінніший скарб —волю і багато друзів. Знайомтесь.

(Виходять діти з малюнками про риб і розповідають про них).

Йорж. Йорж чимось нагадує їжака — такий же колючий. Він дуже живучий: кинеш його на лід — замерзне, а в теплі відтане і знову попливе.

Плотва. Плотвички дуже схожі на ластівок — прудкі, спритні і хвостик роздвоєний, гостренький.

Карась. Але зустрічаються і небезпечні сусіди. Ось послухайте розмову Окуня і Щуки.

Окунь. Від чого це, Щучко, очі в тебе, як у вовка горять?

Щука. Від голоду.

Окунь. Ось і поговори з тобою! Все одне й те саме: "Від голоду, від голоду!". Чого це ти сьогодні така неговірка?

Щука. Від голоду.

— Діти, а яких риб ви зустрічали в наших водоймах або знаєте про їх існування?

Зоожарт.

— Діти, подивіться на малюнок і скажіть, яку рибу бачив художник, коли малював цей малюнок?

(Голова щуки, тулуб ляща, хвіст вуалехвоста, плавники йоржа та риби-ластівки)

— Правильно, діти, молодці.

(З'являється Нептун).

Нептун. Я — Нептун, підводний цар. Тому мені вирішувати, хто тут молодець. А скажіть-но мені, діти, чи може риба потонути, чи правдиве таке прислів'я: "Німий, як риба"? Чи п'ють риби воду?

Ага, не знаєте...

— Шановний царю, але діти й ходять до школу для того, щоб про все дізнатися. Тому трошки зачекай

Робота в групах.

— Кожна група має питання та енциклопедію, де можна знайти відповідь. Попрацюйте 2 хвилини з книжкою і розкажіть Нептуну, про що ви дізналися.

Перелік питань.

1. Чому вислів "Німий, як риба" неправильний?

(Нестеров В.В. "Зоовикторина").

2. Чи можуть риби чути?

(Енциклопедія "Все обо всем").

3. Чи може риба потонути?

(Енциклопедія "Проверте свои знания").

4. Що можете сказати про риб-велетнів та риб-карликів?

(Мартиненко В.О. "Твоя планета Земля").

Нептун. А ви і справді молодці.

Підсумок уроку.

— Спасибі, Нептуне.Завершується не тільки чудова подорож, а й наш урок. Підніміть руку ті, хто дізнався на уроці про щось цікаве.

— Чим риби відрізняються від інших тварин?

— Чи можуть акваріумні риби жити в озері, в морв, і навпаки? Чому?

Висновок. Кожен вид риб пристосований до певних умов життя.

— А як почувають себе рибки в нашому акваріумі? Спасибі їм за те, що допомогли провести урок.

— Тепер подивимося на дошку. Хто скільки рибок заселив у казковий акваріум? Хто дав найбільшу кількість правильних відповідей?

(Оцінювання учителем роботи учнів. Нептун нагороджує дітей за активну роботу).

Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про мешканців підводного царства.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi