Тема. Бережливе ставлення до природи
Мета: розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до природи; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі.
Обладнання: підручник, зошит з друкованою основою, олівці.
ХІД УРОКУ
I . Організаційний моментПсихологічний настрій уроку
Вже дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім класі
Діти – просто молодці!
П. Хвилинка фенологічних спостережень
– Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Діти відкривають підручники та знаходять потрібну сторінку.
- «Ми - хазяї нашої природи, і вона для нас - комора сонця з великими скарбами життя. Рибі - вода, птахові - повітря, звірові - ліс і гори. А людині потрібна Батьківщина. Охороняти природу означає охороняти Батьківщину», - писав Михайло Пришвін.
Сьогодні на уроці ми вивчатимемо, як потрібно охороняти природу.
IV. Вивчення нового матеріалу
- Що таке природа?
Природа це вода, земля, сонце, тварини, людина, рослини.
На дошці - схема.
Повітря, Людина, вода, земля, сонце, тварини, рослини.
- Але, якщо зникнуть:
– вода, то...
– земля, то...
– повітря, то...
– сонце, то...
Висновок. Якщо зникне певний чинник неживої чи живої природи, не існуватиме життя на Землі.
- Складно уявити, що все це раптом зникло б, як це сталося з багатьма тваринами і рослинами.
- А що станеться, якщо зникнуть усі:
– рослини;
– тварини;
– люди?
- Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини?
- Чи може людина обійтися без рослин і тварин?
Висновок. Людина - маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам.
3. Фізкультхвилинка
4. Робота за підручником (розгляд малюнків)
- Обговорення ситуацій зображених на малюнках
5 Робота над загадками
- Так, на жаль, людина припустилася безлічі помилок. Чи намагається вона їх виправити?
Тварин і рослин, яким загрожує вимирання, заносять до Червоної книги. їх зберігають у ботанічних садах, заповідниках, зоопарках.
До Червоної книги України занесені рідкісні види тварин і рослин України, які перебувають на межі зникнення.
- Відгадайте загадки про такі рослини і тварини.
– Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
– Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки,
А як зовуть їх, відгадай! (Конвалія)
– Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті. (Лілії водяні)
– У червоних чоботях, в білому халаті,
Він весною прилетів і сидить на хаті. (Лелека)
– Дивний ключ у небо лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають... (журавлі).
– На скелі він будує дім
І не боїться жити в нім.
І могутніх два крила
Є у птаха - у... (орла).
6. Робота у зошиті з друкованою основою(с.13) – розфарбувати малюнки на яких дітки вчиняють правильно.
7. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1 Гра «Можна - не можна»
- Діти, уявіть, що ви опинилися в лісі. Пригадаймо, як слід там поводитися і чого не можна робити. Я називаю дію, а ви плескайте в долоні, якщо це можна робити, і мовчіть, якщо - ні.
Можна:
– саджати квіти, рослини;
– охороняти рідкісні рослини;
– обгороджувати мурашники;
– милуватися красою природи;
– підгодовувати птахів;
– прибирати місце відпочинку.
Не можна:
– ламати гілки дерев;
– рвати багато квітів;
– збивати гриби ногами;
– ловити метеликів;
– ловити жаб;
– руйнувати павутиння.
2 Гра «Доповни словечко»
- Учні також можуть залучитися до справи охорони рослин і тварин. Виносимо на обговорення такі закони.
– Бережи тварин, пташок та їх (...)
– Пам'ятай! Ти в природі (...)
– Посади (...). Полий (...)
– Узимку нагодуй (...)
– Не засмічуй (...)
– Люби рідний (...)
Слова для довідок: дитинчат, гість, дерево, квітку, пташок, природу, край.
3 Гра «Учимося любити природу» - робота з картками.
Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.
– Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.
– Жінка саджає біля будинку дерева.
– Чоловік кинув недопалок на землю.
– Водій миє машину на березі ріки.
– Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.
– Діти вішають на дерева шпаківні.
– Після відпочинку у лісі туристи зібрали і закопали сміття.
– Хлопчик б'є пляшки.
V. Підсумок уроку
- Неможливо уявити людину поза природою - без повітря, води, співу птахів, аромату лугів, шелесту листя. Усе це щедро дарує нам природа, а натомість просить тільки дбайливого, доброго ставлення. На жаль, ані рослини, ані тварини, ані сама природа не можуть говорити. А якщо б могли? Що б вони могли нам сказати? «Давайте жити так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти! І щоб природні багатства, які дарує земля, були невичерпними»