Клас Земноводні. Клас Плазуни.

Провела урок: Каплун

Світлана Анатоліївна

Прохори - 2014

Узагальнюючий урок у 8 класі

Тема уроку: Клас Земноводні. Клас Плазуни.

Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів з тем «Клас Земноводні»та «Клас Плазуни», розвивати вміння працювати з додатковою літературою, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати; виховати любов до природи, здійснювати екологічне виховання учнів; формувати культуру спілкування під час змагань, виховувати відповідальність до колективної праці, до аналізу власної навчальної діяльності.

Основні поняття і терміни: велике та мале кола кровообігу, шкірне

дихання, акомодація, автономія, регенерація, третя повіка.

Обладнання: дидактичні картки.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

Вид уроку: нетрадиційний урок-гра.

Ще з Гіппократових часів

Отрутою плазун зцілив,

І вбити міг і врятувати.

Так будьмо ми їх шанувати!

Хід уроку-гри.

І. Організація уроку

Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні наш урок буде незвичайним, узагальнюючим уроком-грою,

який дозволить застосувати набуті вами знання у нових незвичайних

ситуаціях.

(Перш ніж я повідомлю правила гри хочу , щоб ви подумали і сказали, як різні народи вшановували плазунів та земноводних )

*Протягом століть населення Індії поклоняється найотруйнішій змії-кобрі.

*Традиційна емблема мидицини-це оплетена змією чаша.

*У Малайзії побудований храм зміям.

*У східних народів є такий вираз: «Вирости дерево, виховай сина, вбий змію».

*Від отрути жаб утворюються бородавки на шкірі.

Як ви бачите, у різних народів виникли різні погляди на плазунів та земноводних. Щоб дізнатися про них більше, зрозуміти їх, нам треба ближче з ними познайомитися.

ІІ. Узагальнення та системетизація вивченого матеріалу.

Оголошення правил гри.

Конкурс 1 «Розминка»

І відповідь-1 бал.

І команда

1. Велике коло кровообігу.

2. Шкірне дихання.

3. Акомодація.

ІІ команда

1.Регенерація.

2.Третя повіка.

3.Мале коло кровообігу.

( По одному учню з команди; І відповідь-1 бал)

Конкурс 2 «Бліц-турнір»

(Вчитель по черзі задає запитання кожній команді)

І відповідь-1 бал.

І команда

1.Де найчастіше можна зустріти ящірку прудку?

2.З яких відділів складається тіло ящірки?

3.Назвіть отруйних змій на території України.(Гадюка степова)

4.Очі якої тварини можуть дивитися в різні сторони?(Хамелеона)

5.На які ряди поділяється клас Плазуни?

6.Назвіть відділи скелета жаби.

7.Органи чуття жаби.

8.Назвіть ряди, на які поділяється клас Земноводні.

ІІ команда

1.Поясніть, як пересуваються земноводні, плазуни.

2.Скільки камер має серце плазунів?

3.За типом живлення плазуни…(Хижаки)

4.Який орган є у травній системі земноводних,що виділяє ферменти і сік, допомагає в перетравленні їжі?(Підшлункова залоза)

6.Температура тіла плазунів.(Холоднокровні)

7.Покриви тіла земноводних(Шкіра гола, багата на слизові залози)

8.Будова грудної клітки плазунів.(Грудні хребці, ребра, грудна кістка)

Конкурс 3 «Науковці»

(Команди задають запитання один одному)

І відповідь-3 бали.

І команда

1.З давніх-давен існує легенда, що крокодил оплакує свою жертву.Всі чули вислів «крокодилячі сльози».Поясніть його.(Крокодили плачуть для того, щоб видалити надлишкову сіль з організму)

2.Симбіоз між птахами в∙юрками та черепахами існує. Поясніть це явище.(На шкірі черепахи паразитують кліщі й птахи звільняють їх від паразитів)

3.Що являє собою «брязкальце» гримучої змії?(Це великі видозмінені лусочки на кінці хвоста; збуджена змія робить коливальні рухи, що спричиняють звучання)

4.Користь від плазунів.(Входять до ланцюгів живлення; знищують шкідливих гризунів, комах, яйця супових черепах- у їжу, шкіру- для виготовлення сумок, отруту- для приготування ліків)

ІІ команда

1.Шкода від плазунів.(Водяні вужі винищують мальків(осетра,лосося); черепахи поїдають сільсько-господарські культури; отруйні змії шкодять тваринам і людям)

2.Перша допомога у разі укусів змій.(Забезпечити повний спокій укушеній кінцівці; потерпілий має лежати; давати більше теплого пиття; увести протизміїну сироватку. Не можна: перетягувати вкушений палець, надрізати ранки, припалювати їх)

3.Навіщо потрібні серпентарії?(За рахунок електричних розрядів ніби «доять» змій. Отруту можна зберігати у сухому вигляді 20 років. За один раз від змії беруть≈0,33 мл отрути)

4.Яка тварина загине від голоду, якщо їжу не занурить у воду? (Це черепаха болотяна. У неї відсутні слинні залози, тому може перетравлювати тільки зволожену їжу)

Конкурс 4 «Вікторина»

(Робота з комп’ютером.)

1.Якого кольору жир крокодила?(Зеленкуватий)

2.Куди відкладає яйця болотяна черепаха? (У сухе місце, в ямку, 9-16 яєць)

3.Велика неотруйна змія. Свою жертву душить.(Удав)

4.Поширена неотруйна змія з жовтими плямами на голові. (Вуж)

5.Інша назва полоза жовточеревого. (Жовтобрюх)

6.Плазун ,що змінює своє забарвлення.(Хамелеон)

7.Сукупність волокон, які передають збудження в організмі. (Нерв)

8.Невеликий плазун, який має кінцівки. Хвіст ламкий.(Ящірка)

9.Плазун, тіло якого вкрите панцером. (Черепаха)

10.Поширена неотруйна змія.(Вуж)

11.Велика ящірка. Живиться ящірками, зміями.Живе в Середній Азії.(Варан)

12.Яку функцію виконує язик гадюки? (Дотик, живлення,сприйнятя звукових коливань)

13.Велика отруйна змія під час небезпеки розширює шию. (Кобра)

Представники безногих земноводних. (Кільчаста черв∙яга, цейлонський рибозмій)

14.Про яких зміїв можна сказати, що вони вилазять зі шкіри. (Змії)

По 7 запитань кожній команді

(І відповідь-1 бал)

Конкурс 5 «Попробуй поясни»

(Вчитель показує приказки.)

І команда

«Слухай вухом, а не брюхом».

Відповідь.Науково доведено, що плазуни відчувають коливання грунту з допомогою брюха-черева. У разі небезпеки вони покидають свої нори.

ІІ команда

«Народжений повзати,літати не може»

Чи завжди справедливий цей вислів?

Відповідь.Ні, є літаючі ящірки з роду Агама. Вони мають складку між передніми і задніми кінцівками. Їх крила нагадють крила метелика. Живуть на деревах.

ІІІ.Підбиття підсумків уроку

Оголошення команди переможця.

Кожен член команди одержує певну кількість балів.

Домашнє завдання.

Підготувати вірші, загадки про класи: Земноводні(І команда),Плазуни(ІІ команда)

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi